torsdag, september 27, 2007

Sjörövar Fabbe

Jolly Roger dress

En sjörövarklänning åt sjörövar-Jenny. Lite stor ännu, men hon växer väl. Om hon nu får den, jag kanske ger bort den. Älskar kvaliten på detta tyg. Riktigt ordentligt tjock och mjuk som sammet.

Newbie

En liten byxa till en nyfödd liten tjej. Hoppas den passar. Mönster från Baby Coll, lite modifierat. Jag sydde in benen ganska skapligtr ca sex centimeter på varje. Och tog en decimeter mudd, så hon har lite att växa i. Men byxan ser väldigt vid ut upptill, runt bröstet. Hoppas den sitter bra. Men hur gör man med kanktbandet. Det är muddväv. Varför blir den så krullig? Ska jag dra i mudden mer, eller? Alltså sträcka den lite mera, för nu sträcker jag nästan inget...

Men påminn mig om att jag inte har några tryckknappar, och att jag inte fattar hur man syr knapphål med min nya maskin, plus att jag egentligen hatar att sy fast kantband. Påminn mig om det. Nu måste jag verkligen operera min laptop. Kan inte bli sämre. Vi (kanske) hörs!

5 kommentarer:

Botilda sa...

Japp. Dra mer i kantbandet borde göra sausen. Och ett råd som jag själv inte så ofta följer: sy lite på en provlapp först. Men å så snygga modeller och färger!

Anonym sa...

Så mye fint du syr! Jeg har ikke så mye erfaring med å sy barneklær, men jeg syr jo dukkeklær. Når jeg syr i elastiske stoffer bruker jeg å strekke kantbandet en god del så blir det litt fastere.

Gekko sa...

Så fina! Jag har också sytt av det byxmönstret och tyckte också att de blev rätt så vida. Om jag någonsin använder det igen ska jag göra det smalare... Det som kan funka och är lite 70 är ju att sy fast ett resårband bak i midjan, då blir det lite smalare och rynkar sig lite. Jag drar sträcker också rätt så rejält i första kantbandssömmen.

Anonym sa...

Jaaaa, det ska jag göra!! Sätta ett gummiband, alltså. MEn kantbandet måste alltså åtgärdas, för jag har börjat sprätta, så det är ingen återvändo. Modemsurfar hos en kompis. Tjohooooo!

Jes sa...

Fina byxor, gillar den blå färgen.