onsdag, september 19, 2007

Porslin

Tack så mycket för hjälpen!!Det blir som ni tycker. Vilket också jag tycker. Jag är bara för velig för att ta ett beslut själv.

Väx upp, liksom!!

Jag är en sucker för märkesporslin. Inte vilket som helst, utan bara vissa sorter, som jag liksom snöar in totalt på. Just nu är det finskt porslin som absolut måste inhandlas, så fort vi är i närheten. (Ja, inte i närheten av finland, utan i närheten av en affär) Jamenar -Arabia, Hackman, Marimekko -behöver jag säga mera?

Arabia. Do I need to say more? Vad är det finnar och design? Jag menar tyg, glas, porslin -allt lika vackert. Idag föll jag för 2 koppar från Arabias KoKo, färgen heter Aqua.
Kaj Franck's servis Teema är för mig perfektion. Så vacker och stilren. Funktionell framför allt. Jag tänker gärna mer praktiskt, än estetiskt, men gillar om det är både och... De stora tallrikarna har vi till vardagsporslin och jag älskar dom. En stor skål, som ofta används som både salladsskål och gratängform och karott tillhör också en av skatterna i mina skåp. Otroligt användbar och snygg!
Två mumin muggar köpte jag, i olika färger. Min dotters tremänningar ska ha barnkalas på fredag, och då tyckte jag dessa passade bra. Jag har själv fyra stycken, planerar att köpa minst två till. Det är från Kai Franck's Teema.


Jag har lyckats samla på mig en komplett uppsättning av Rörstrands Diné. Hittade tyvärr ingen bra bild, men den är ju exakt som blå blom, fast utan blå blom! Alldeles agom krusidullig, men ändå stilren. Tyvärr så slutades den tillverkas i december 2006, så nu återstår auktioner och loppis...

Jag gillar att duka fint, och ha vänner på middag. Trerätters med hela balunsen. En hobby! Därför har jag också samlat på mig tillräkligt många bestick av Franska Liljan. Även kallad Gammelfransk. Också vacker och lagom sirlig. Jag gillar Olga jättemycket också, men de besticken har min svärmor, så dem kan jag njuta av där :o)

Gense
Arabia

Inga kommentarer: