tisdag, januari 01, 2008

Slut

Glöggen är urdrucken, chokladen uppäten, ljusen urbrunna och julstämmningen som bortblåst. Som alltid efter nyårsafton längtar jag till en helt vanlig dag igen. Vill inte ha några röda tomtar, eller stämningsfulla ljusstakar i fönstren mera. Bort med allt. Ska hålla mig tills efter trettonhelgen i alla fall. Skulle så gärna vilja ha nya gardiner i köket, så det ska jag kolla in i helgen tänkte jag.

Overlocken som jag skulle få köpa visade sig vara omöjlig att få till. Min kusin, som jag ser som expert på området, har kollat och vridit på alla knappar men inte fått till det. Jag ska åka och hämta den idag, och lämna tillbaka den til hon som ville sälja den. Om hon lämnar in den på service och fixar till den först, får hon den säkert såld.
Jag ska köpa en ny. Inte just nu, men i år ska det ske. 2008 skall bli året då Doris köpte en overlockmaskin!

Prinsesskjolar
Prinsesskjolarna blev bra. Stora men bra. De kan troligen leka prinsessor med samma kjolar tills de blir tretton-fjorton år. Om det är en bra sak vet jag inte. Någon bild med flickorna i kjolarna finns inte. Om ni inte redan visste det, så är det omöjligt att få tre flickor i åldrarna ett till treochetthalvt att stå still på samma bild. Det innebär att minst två av dem ska gråta, och det tyckte jag var onödigt.

Den perfekta röda velouren visade sig vara av total kanonkvalite! Jag sydde ett par byxor till A i går och är helnöjd! Åh, vilken kvalitét! Samma som min turkosa från rosa huset. Tät och kortårig, stretchig men ändå stum.

Liksom.

Inget foto ännu, tänkte nämligen få till en tröja i samma tyg först. Vill så gärna ha ett bra mönster på en collegetröja med blixtlås. Finns hur många som helst i Ottobre, men alla med huva, och det vill jag inte ha. Finns en snygg i den senaste numret, men det är från 110cl, och det blir för stort. Ska kolla om det kanske går att modifiera lite kanske. Man vet aldrig.

1 kommentar:

Gekko sa...

Jag vill också städa ut julen nu, och tror banne mig jag kommer göra det också när bara sambon kommer hem från jobbet. Om Mille håller sig lugn vill säga:-) Kanske lämna julstjärnorna kvar i fönstren för grannarnas skull... Gillar bättre Norges grej med att julen skall ut trettondagshelgen än tjugondedagen som det verkar vara här?

Dina princesskjolar var ju grymt princessiga och söta! Kanske mina brorsdöttrar skulle få såna vid tillfälle. Och din nya mössa såg jätteskön ut!