torsdag, januari 10, 2008

Overlocken

Goodmorning!

Tack ska ni ha för snälla kommentarer om kläderna i förra inlägget. Återstår att se vad hon tycker om dom idag. Kanske tom får en bild när kläderna används för en gång skull!

I går hämtade jag min overlock på posten. En Yamata. Aldrig hört talas om faktiskt. Men för nästan inga pengar alls på en känd auktionssajt nära dig, så kan man inte stå emot. Kan ju vara värt runt en femhundring för att få prova lite innan man tar fram spenderar-brackorna och köper en ordentlig.

Det lilla jag har hittat om märket när jag googlade är väl inte att skryta med, så jag inser ju att det är ingen Rolls Royce bland symaskinerna. Mer en gammal bajsbrun Saab 99 med rattväxel. Nä, det är för fränt. En snorgrön mazda-78 som man inte kan stänga dörrarna på när det är för kallt. Så är det.

Jag har inte riktigt fått till det ännu. Det gick väldigt bra att trä, och så, men sedan blev det lite värre. Jag skruvade och skruvade och provade, och stygnen hoppade och hoppade. Det verkar vara väldigt känsligt för tygets tjocklek. Ett tunnare trikåtyg och stygnen såg helt okej ut, men med ett tjockare velourtyg gick inte alls. Då såg det ut som om någon hade börjat sprätta bort en del av sömmen.

Några tips kanske? Någon?


Jag ska fortsätta undersökningen i kväll.


Nya tyger

Nya tyger. Gillar färgerna. Vi har ställt in en 105 cm säng i A's rum nu, och den sängen kan verkligen behöva ett överkast. Jag gillar mönstret på Scrap X quilten, men nu tänkte jag göra alla X likadana. Och använda mer genomtänkta (?) färger, så att kryssen blir lika från varje håll. Alltså så att det blir kryss från alla håll. (?)

Soon, very soon

I förrgår kväll satte jag mig och sydde en till kantremsa till det Blåa X-täcket. Men det fattas fortfarande ca en och en halv meter remsa, så jag får vackert sy en till. Sedan skall jag köpa mellanläggsvadd och baksida och montera ihop det. Bara.


Ha en bra fredag!

4 kommentarer:

Gita sa...

Jag är djupt imponerad! Vilket fint täcke det kommer att bli. Spännande att se vad det blir framöver.

Tre små stjärnor (fd Yrväder/Sockertopp) sa...

Jättefint lapptäcke!!

Och spännande att höra om du får till det med overlocken. Jag har sett dem på den där auktionssajten. Väntar på en 'testat-lite-mer'-recension :)
Tyvärr inga bra råd dock.....
Jo, kanske förresten....kolla trädningen nooooooooga, och när du trär - ha trådspänningen på 0 och dra upp den sen när maskinen är färdigträdd. Lycka till!

SNUX sa...

Jeg slet akkurat med det samme, da jeg skulle sy 4-dobbelt e-slöjd-trikot på min overlock. Etter at jeg var ferdig med å sy, så jeg at min maskin (Bernina) har en knapp man kan skru på, som gjør trykket på foten tyngre. Det hadde kanskje hjulpet. Kanskje Yamata også har det?

Mimmi sa...

Vilket härligt täcke!

Dessutom blev jag förälskad i ditt tyg längst till höger med amerikanska flaggan på. När Gabriel får ett eget rum så skall jag försöka ha tålamod och sy ett lapptäcke till honom, har aldrig gjort det innan. Rött, ljusblått, vitt och beige är det tänkt att vara.