måndag, november 03, 2008

Aktiebolaget Häxan Surtant

På fredag lämnar jag in tentan och är sedan officiellt barnledig. Känns himmelskt att ett beslut äntligen är taget. Jag ville ju verkligen plugga och ha en bebis på samma gång, men insåg att jag inte skulle kunna fixa de resultat jag ville i den kombinationen. Ska jag gå högskola ska jag ha bra betyg och inte komma ut på andra sidan och känna att jag inte alls har gjort mitt bästa. Och kanske ångra mig hela livet sedan -att jag inte lade manken till lite mera.

Och det är manken som fattas nu. Lille S behöver mig på ett sätt som inte kan erättas av någon annan i hela världen och han är bara bebis en gång. Skolan finns kvar.

Lånad från svt.


Lilla A har också behov och det vill jag heller inte lägga på någon annan, även om det är praktiskt möjligt. Jag vill vara deras mamma, inte häxan Surtant som sitter vid laptopen med headset och hör inte, ser inte, har inte tid. Inte nu. Det kan jag vara sen.

Och med tanke på vart vi var hela förra hösten (LÄNK) och hur vi mådde då, så kan vi behöva en mysig november med levande ljus, adventspyssel och mysiga promendader med korvgrillning. Det kan vi verkligen behöva.

8 kommentarer:

Mimmi sa...

Heja dig! Vad stark du är som tar ett beslut om att inte låta livet "springa på". Själv har jag svårt att ta beslut om att varva ned eller avtå från saker och ting med resultat "halvdant" på det mesta.

P.S Kände att jag behövde berömma dig även om jag inte har gett mig tilkänna så ofta hos dig. Jag inser att jag själv snart behöver fatta ett sådant beslut (pluggar inte men behöver snart varva ned). Man kan inte hinna med lika mycket med ett heltidsjobb som under föräldraledigheten. :-(

Anonym sa...

Låter smart. Det är den bästa tiden av alla att bara ta det lugnt och gosa och mysa med sötisarna!
Tack för korten! Han växer så det knakar va? :) Men jag fattar inte vem han är lik... Hmmm??
Ha de gos å mys!

Kaja sa...

Jag har jobbat alldeles för mycket.I komination med en åtta-veckors-förkylning så går jag på knäna nu och Häxan surtant är en stadig gäst hemma hos oss.

Jag vill inte heller att det ska vara så! Det är ju så mysigt att få göra saker med barnen, även om inte DE kommer ihåg alla grejer man gör, så gör man ju själv det...

Anonym sa...

Mimmi: Jag har varit vidbränd en gång, och har blivit bra på att stanna i tid.

Annaa: Han är lik min pappa och en kusin til mig som är lik min pappa...

Kaja: Jag veeet. Barnen lär ju inte minnas, men jag vill ju sitta där, när de är tonåringar och ute hela kvällarna och VETA att jag tog mig tid. Att jag satte dem främst.

/Doris

Jo sa...

Det låter som om du gör helt rätt! Herregud, skolan finns kvar om du så pausar i tio år! Ta hand om dig och de dina och plugga sen vidare när du är färdig hemma!

(Likt Mimmi har inte jag heller sagt så mycket förut, men jag är här inne och snokar titt som tätt!)

Ha det gott! :)

sonja sa...

Men fy helskotta vad var det för dundersjuka ni råkade ut för förra hösten?
Nej, ta det lungt. Ett år hit eller dit är ju INGENTING i slutändan. En halvdan föräldraledighet kan ju dock ta knäcken på en.

Anonym sa...

Du är klok. Vilket rätt beslut du har tagit. Du kommer inte att ångra dig. Kram
/June på www.junebacken.se

Kort og Søm sa...

Hei, jeg studerte når eldste mann var liten, men ikke med nr to og tre. For meg var det helt riktig å være lenge hjemme, de er bare små en gang! :o)
Og som en av de andre skrev, skolen er der om to, fem og ti år!
Kos deg masse når du er hjemme :o)

Ha en fin dag!