torsdag, augusti 28, 2008

Husmorstips

...gillar jag! Helst miljövänliga, som de här:

Putsa mässing är bland det tråkigaste jag vet. Men det roligaste (?) jag vet, är när ljusstakarna står där och glänser vackert! Så, ett mässingsputsartrick, kommer här:

Ta bort all eventeuell stearin.
Fyll diskhon med hett vatten, lös upp en påse citronsyra däri. I med några droppar diskmedel och rör om lite. Sänk ner mässingen och låt ligga ett par timmar, ta upp och diska av och torka torrt.

Det glänser kan jag lova!!

(Och skall även funka med koppar, men det har jag inte provat själv)


Bananflugfälla:

En del vattten, en del vinäger, ett par droppar diskmedel. I ett glas eller en burk och ställ den på lämpligt (angripet) ställe. Efter ett par dygn är flugorna på botten av glaset, och förökar sig icke mera....

Over and out!


P.S Nytt på hemlisbloggen för er som ej har sett det.

2 kommentarer:

Jo sa...

Ooh, bra tips! Jag ska testa det! :)

Kort og Søm sa...

Takk for tips om bananfluer, det skal prøves!! :o)